De plek was al een paar jaar verwaarloosd en verloederd toen in het Haarlems Dagblad een bericht verscheen dat het restant van het monument zou worden afgebroken. Haarlemmers besloten de regie in eigen hand te nemen om het monument in oude luister te herstellen. Op 17 januari 2013 wordt de Stichting Hildebrandmonument opgericht. We hebben een herstelplan gemaakt en vonden bij wethouder Cornelis Mooij een krachtig supporter.


Fondsenwerving
Ons aanbod aan de gemeente: als de gemeente het beschikbare budget van €80.000 voor herstel reserveert, zorgen wij voor de rest van het geld. Het college en de gemeenteraad gingen akkoord met dit aanbod. De bewoners van de wijken in de omgeving reageerden meteen enthousiast op ons initiatief; we kregen al snel geld binnen op onze bankrekening. Toen we ook van fondsen bijdragen kregen konden we echt aan de slag.

Het plan

De beelden weer terug, de fontein moet weer gaan spuiten en de verwaarloosde omgeving moet worden opgeknapt met een duidelijke zichtlijn van Spanjaardslaan naar het Provinciehuis.

Aan het werk

De gemeente begint snel met het opknappen van de omgeving: paden verleggen, flink snoeien en nieuwe rododendrons planten. 

Mooi maken van de omgeving
planten van de rododendrons

Opknappen fonteinbak

Heel veel rommel kwam uit de bak. Met zandstralen werden de stenen schoon gemaakt.

Zandstralen van de fontijnbak
Zandstralen van de fonteinbak

Beelden laten maken

De originele beelden zijn te slecht om daarvan nieuwe beelden te trekken. We vonden bij de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed gipsen afgietsels die in de jaren ’50 zijn gemaakt. Beter dan het origineel! 

Afgietsels van de beelden
De gipsen stonden jarenlang ingepakt. Ze bleken in uitstekende conditie

Beelden maken

De nieuwe beelden werden gemaakt met de ‘cire perdu’ methode, of verloren was methode. De eerste stap was van de gipsen mallen te maken van kunststof. De volgende stap was om met de mallen wasafdrukken te maken en deze te bewerken voor de daarop volgende stap.

Het maken van de mal. De siliconenpasta voor de mal wordt aangebracht op het gipsen beeld. Na uitharden van de roze pasta komt daarover een rubberlaag die zorgt voor stevigheid van de mal. In de mal wordt was gegoten om een was model te maken.
Bijwerken van het wasmodel. Gietnaden en oneffenheden moeten worden bewerkt om een natuurgetrouwe kopie te kunnen maken.

De wasmodellen werden ingepakt in een mortel en in de oven geplaatst om de mortel te bakken en de was er uit te laten lopen. Vervolgens werd in de mortelmallen het brons gegoten.

Een deel van Nurks in het nog ruwe brons.
De bronzen onderdelen worden aan elkaar gelast en daarna geslepen en gepolijst.
In bewondering voor het eerste resultaat.
Onze gemeentevrienden bij een paar bronzen.
Jaap van Zetten met de kop van Hildebrand.

Patineren

De beelden moesten nog een stenen uiterlijk krijgen. Het was zoeken naar de juiste samenstelling van de patina. Na veel experimenteren kregen we gelukkig de juiste kleur. Voor de bescherming werden de beelden in de was gezet.

Lex Rietveld zet buikje in de was

Plaatsen van de beelden

Bronsgieterij Stijlaard zorgde voor de plaatsing. Alles bleek goed te passen. Het was een dag werk.

Takelen van de beelden
De beelden werden achtereenvolgens op de rand geplaatst en verankerd.

Verlichting

Wij wilden ook ’s avonds de beeldengroep zichtbaar laten zijn. Voor de veiligheid, maar ook om de plek na zonsondergang een prettige uitstraling te geven. Gelukkig kregen we zoveel giften dat we ook verlichting konden betalen.

De onthulling

Net op tijd was alles klaar om het monument op 13 september 2014 te kunnen onthullen. Het was een groot feest. 

Publiek bij opening
Onder grote publieke belangstelling werd het vernieuwde monument officieel onthuld.

Onderhoud. Wat mooi is moet mooi blijven

Spaarnelanden verzorgt het onderhoud van de fontein, het bassin en de omgeving. Met vrijwilligers zetten wij regelmatig de beelden in de was om de beelden op kleur te houden en te beschermen tegen weer en wind.